دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 14, 2024
روحانی شهیدی که در تقسیم وظایف داوطلب مشکل‌ترین کارها بود

حوزه/ حجت‌الاسلام شهید حاج علی فلاح، نسبت به مال و مقام دنیا بی‌اعتنا و در تقسیم وظایف همواره داوطلب مشکل‌ترین کارها بود و در برخورد با مردم به ویژه نوجوان و جوانان جاذبه خاصی داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، اطاعت محض از ولایت فقیه زمان خود حضرت امام خمینی (ره)، تقدم رضایت حق تعالی بر همه امور و دقت در شناخت و انجام تکالیف از دیگر ویژگی‌های شهید جاویدالاثر حجت‌الاسلام علی فلاح بود.

سال ١٣٤١ در خانواده‌ای مذهبی و عاشق اهل بیت عصمت طهارت(ع) در دارالمومنین کاشان کودکی دیده به جهان گشود که خانواده، نام علی را برای او انتخاب کردند تا پوینده راه، سیره و منش علوی باشد.

پدر علی آرزو داشت تا نخستین فرزند پسرش را در کسوت طلبگی ببیند بنابراین طولی نکشید که به خواست خداوند متعال، علی در کاشان پس از اتمام تحصیلات عمومی، عازم شهر جهاد و اجتهاد، قم شد و همزمان با طی کردن مدارج علمی در حوزه علمیه با خیانت‌ها و جنایت‌های رژیم منحوس پهلوی آشنا و گام را در مسیر مبارزه گذاشت و به نهضت بزرگ حضرت امام خمینی (ره) پیوست.

دوران مبارزات شهید جاویدالاثر حجت‌الاسلام فلاح

علی با کوله‌باری از اخلاص، شجاعت و شهامت در مسیر مبارزه با رژیم ستم‌شاهی طاغوت به سرعت پیش می‌رفت به گونه‌ای که در بهره‌گیری از فرصت‌ها بین دوستان زبانزد شده بود، او مانند پیکی امین در ارتباطات عده‌ای از روحانیون و علمایی که در تبعید بسر می‌بردند به گوشه و کنار کشور سفر می‌کرد و خبر و گزارش‌ها آنها را به یکدیگر اطلاع می‌داد و خطرات این امانتداری را به جان می‌خرید.

علی در یکی از تظاهرات شهر کاشان که معمولاً خودش از هدایت‌کنندگان راهپیمایی‌ها بود با یکی از ماموران که قصد داشت با بی‌سیم محل اختفای جمعی از مردم را به مقام بالا دستی‌اش خبر دهد، درگیر و سپس دستگیر و برای مدت سه ماه توسط ساواک، زندانی می‌شود.

این مجاهد مبارز پس از آزادی از زندان، فعال‌تر و بی‌قرارتر از گذشته به ایثار و جانفشانی‌های خود ادامه می‌دهد، برای او خدمت به خلق خدا، سنگر خاصی نمی‌شناخت برای مثال به محض شنیدن خبر زلزله طبس، خود را به آن منطقه رسانده و مدت یک هفته اقدام به بیرون آوردن مردم زیر آوار مانده از دل خاک می‌کرد.

روحانی شهید جاویدالاثر فلاح، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در نخستین فرصت با همرزمان انقلابی خود در شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاشان بدون آنکه عضو رسمی این نهاد باشد، همکاری می‌کند و پس از مدت کوتاهی با حضور در کردستان برای پاکسازی این منطقه از لوث وجود ضد انقلاب به صف هم‌رزمانش می‌پیوندد.

او زمانی که تنها یک هفته از شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران نگذشته بود، به فرمان ولی امر خود حضرت امام خمینی (ره) عازم جبهه‌های جنوب می‌شود و مدت هفت ماه متوالی پابه‌پای سایر رزمندگان جان بر کف، با ارتش بعث عراق مبارزه و زمانی که احساس می‌کند حضور مردم در جبهه‌ها به اندازه قابل قبولی رسیده است، دوباره با بازگشت به قم در سنگر دانش، به تحصیل علوم دینی پرداخته و هرگاه عملیاتی در مناطق جنگی آغاز می‌شد به عنوان اطلاعات عملیات به جبهه رفته و هم رکاب اهل نبرد می‌شد.

این روحانی رزمنده در سال ۱۳۶۱ فرصت را غنیمت شمرد و برای دیدار معبود خود به سفر معنوی حج مشرف شد تا خود را در چشمه‌های زلال عرفان شست‌وشو داده و برای ادامه راه آماده شود.

حاج علی در مقطعی از زمان که به دلیل جراحت‌های ناشی از جنگ از حضور در جبهه‌ها باز می‌ماند و یا به علت تعطیلی دروس حوزوی فرصتی پیش‌ می ‎آمد، تلاش می‌کرد طلاب خارجی مقیم حوزه علمیه قم در مدرسه حجتیه که خود نیز در آن اقامت داشت را با خانواده‌های ایثارگران، شهدا، اسرا، رزمندگان و یا مردم انقلابی آشنا کند تا از آنها سفیرانی برای صدور انقلاب اسلامی بسازد.

حجت‌الاسلام حاج علی فلاح در آخرین سفر رزمی خود به جبهه های نبرد، اسفند سال ۶۲ در جزیره مجنون، عملیات خیبر جاویدالاثر و بر اساس قول هم‌رزمانش به درجه رفیع شهادت نائل آمد و تاکنون خبری از پیکر پاکش به خانواده معزز ایشان نرسیده است.

شهرستان کاشان یک هزار و ۸۲۶ شهید والامقام تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده که ۵۷ نفر از آنها طلبه و روحانی بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha